Fortsätt till huvudinnehåll

Välkommen till bloggen

ur skolverkets kursmål och innehåll i kursen digitatalt skapande 
"Ämnet digitalt skapande behandlar skapande och gestaltande processer med digitala verktyg i gränslandet mellan konstnärligt skapande och teknik. Innehåll och teknik i konstnärligt skapande har varierat över tid. I och med den informationstekniska utvecklingen har helt nya möjligheter och platser skapats, och fortsätter att skapas, för konstnärliga och kommunikativa uttryck."
Här hittar jag en del intressanta formuleringar. Jag var nere på den årliga estetiska konferensen i Lund 2011 och satt med i några ämnesgrupper som bland annat diskuterad Digitalt skapande, Medieproduktion och Animering och det var skrämmande hur diskussionerna gick. Det viktigaste var ett skapandet och en kreativ process, inte tekniken man använder eller hur man använder den. Kurserna måste ha ett innehåll sas det, som det skulle stå i motsats till varandra. Borde var tämligen var svårt att driva en kurs utan innehåll.


Kan det inte vara så att din kreativa process minskar för att du inte har tillräckligt med verktyg för att skapa det du vill. Om du är van att jobba i professionella verktyg som 3ds max, zbrush, photoshop, Unity3d, Vue och har kunskaper om 3d scanning, fotogrameterisk 3d, ljussättning, animering, programmering mm så blir det lättare att vara kreativ, Jag anser att verktygen är en förutsättning för att maximera sin kreativa potential och till och med öka sina chanser att få faktisk ett jobb inom det man är utbildad för

Men så ser det tyvärr inte ut på de flesta ställen, bild har blivit likställt med konst i alla fall där jag har befunnit mig och är fortfarande skrämmande analog


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att rita och måla i datorn

Det finns en rad programvaror för att rita och måla i datorn, min personliga favorit är Corel Painter men smaken är som sagt delad. Jag har valt de tre vanligaste, Corel Painter, Gimp och Photoshop. Om du befinner dig på en skola som inte redan har något bildbehandlingsprogram skulle jag rekommendera att du ber om Photoshop Min personliga favorit är Corel Painter 12 som jag har haft mycket nöje av. Programmet kostar ca 3900 kronor och imiterar olika material som tex vattenfärg eller olja. Ladda ner en 30 dagars testversion här... Näst på tur står GIMP som är ligger under öppen källkod vilket betyder att alla som vill kan jobba med och lägga till nya funktioner i programmet. GIMP är ett mycket kompetent program och helt gratis att använda Ladda ner version 2.8 här... Photoshop är det vanligaste programmet för bildbehandling Ladda ner en 30 dagars testversion här.. .

Zbrush

ZBrush är ett skulpteringsverktyg som kombinerar 3D/2.5D-modellering, texturering och målning. Verktyget är populärt för detaljarbete på organiska modeller eftersom arbetssättet kan liknas vid att modellera i lera.   Vid arbete med ZBrush bygger man ofta grundmodellen i ett vanligt 3d-modelleringsprogram, som Maya eller 3ds Max , och använder sedan ZBrush för att skulptera detaljerna. Resultatet, som kan ha ökat från några tusen till flera miljoner polygoner , exporteras sedan tillbaka till huvudprogrammet och används som så kallad displacement map .   Man kan även bygga sina modeller från grunden i ZBrush med hjälp av så kallade ZSpheres   Ryan Kingslien  http://www.youtube.com/user/rkingslien/videos Inspiration och intervjuer med olika zbrush artister http://pixologic.com/interview/artist/   Filmer som har använt zbrush   http://pixologic.com/zbrush/industry/movie-vfx/ Tutorials för zbrush http://pixologic.com/zclassroom/hom...

Elevarbeten i Digitalt Skapande och Animation 1