Fortsätt till huvudinnehåll

Att skulptera i 3d i datorn

När man skall undervisa i 3d form krävs givetvis en teoretisk bakgrund till rymd, form, tyngd mm men vi kommer tillbaka till detta i något senare inlägg, om vi koncentrerar oss på hur man kan modernisera och effektivisera och göra undervisningen i mitt tycke, lite roligare. Genom att jobba i datorn flyttar vi verktygen och det kreativa skapandet till elevernas händer och låter dem jobba hur mycket som helst utan att begränsas av utrymme,material, kostnad och plats.

När man pratar om programvara för 3d modellering tänker man att det kostar mycket pengar och är krångligt att lära sig men ingenting kan vara mera fel, Om vi tittar på en program som tex Sculptris så är det gratis att använda och ladda ner och extremt lätt att lära sig grunderna iAv egen erfarenhet när jag jobbat med Sculptris med mina elever är de igång efter en enkel genomgång på cirka 15 minuter och de flesta som jobbat med det älskar programmet.


Min personliga favorit är Zbrush som jag helst jobbar med av gammal vana, Programvaran är bransch ledande och har bla använts i storfilmer som Avatar

Ladda ner en 30 dagars testversion här...









Sculptris är en lillebror till Zbrush i Pixologic familjen det perfekta alternativet för den som vill jobba med 3d form i datorn med sina elever då programmet både är gratis och enkelt att komma igång med.

Ladda ner programmet här...

Mudbox är del av Autodesks svit för 3d modellering och animering som kostar cirka 1300 kronor. Som student kan du ladda ner alla
Autodesks produkter gratis och använda medans du studerar.


Ladda ner en 30 dagars testversion här...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att rita och måla i datorn

Det finns en rad programvaror för att rita och måla i datorn, min personliga favorit är Corel Painter men smaken är som sagt delad. Jag har valt de tre vanligaste, Corel Painter, Gimp och Photoshop. Om du befinner dig på en skola som inte redan har något bildbehandlingsprogram skulle jag rekommendera att du ber om Photoshop Min personliga favorit är Corel Painter 12 som jag har haft mycket nöje av. Programmet kostar ca 3900 kronor och imiterar olika material som tex vattenfärg eller olja. Ladda ner en 30 dagars testversion här... Näst på tur står GIMP som är ligger under öppen källkod vilket betyder att alla som vill kan jobba med och lägga till nya funktioner i programmet. GIMP är ett mycket kompetent program och helt gratis att använda Ladda ner version 2.8 här... Photoshop är det vanligaste programmet för bildbehandling Ladda ner en 30 dagars testversion här.. .

Zbrush

ZBrush är ett skulpteringsverktyg som kombinerar 3D/2.5D-modellering, texturering och målning. Verktyget är populärt för detaljarbete på organiska modeller eftersom arbetssättet kan liknas vid att modellera i lera.   Vid arbete med ZBrush bygger man ofta grundmodellen i ett vanligt 3d-modelleringsprogram, som Maya eller 3ds Max , och använder sedan ZBrush för att skulptera detaljerna. Resultatet, som kan ha ökat från några tusen till flera miljoner polygoner , exporteras sedan tillbaka till huvudprogrammet och används som så kallad displacement map .   Man kan även bygga sina modeller från grunden i ZBrush med hjälp av så kallade ZSpheres   Ryan Kingslien  http://www.youtube.com/user/rkingslien/videos Inspiration och intervjuer med olika zbrush artister http://pixologic.com/interview/artist/   Filmer som har använt zbrush   http://pixologic.com/zbrush/industry/movie-vfx/ Tutorials för zbrush http://pixologic.com/zclassroom/hom...

Elevarbeten i Digitalt Skapande och Animation 1