Fortsätt till huvudinnehåll

Guide till att skapa dig själv som en Navi ur filmen Avatar

Med lite kreativitet och tid kan du åstadkomma fantastiska saker tillsammans med dina elever, Ett punkt som jag jobbar på att implementera i min undervisning är att eleverna skall skapa en digital kopia av sig själva i 3d som Navis ur filmen Avatar.

Science Fiction och det går inte säger skeptikerna, det blir för dyrt, hur får du tag i den utrustning du behöver. Frågorna hopar sig. Det här kan jag väl ändå inte göra i en fjärdeklass ? men eleverna håller ju på med färgcirklar och akryltroll.



Det du behöver är tre saker, tid, tålamod och gratis programvara. Jag har redan talat om och lagt upp länkar till programvaran, 123D Catch och Sculptris.

För att underlätta har jag valt att bara göra huvudet, men hela kroppen skulle fungera lika bra det blir bara lite knöligare om man vi ha bra kvalite på hela modellen när man fotar den.

1) Du tar 9 bilder av ditt huvud i 360 grader lite överlappning mellan varje bild. (ju färre bilder du lyckas använda ju lättare blir det att måla direkt på hud texturen)

2) Du importerar in dina bilder i 123d Catch och skickar dem till servern för att göra modellen

3) Du har fått tillbaka en 3d modell i obj format och en texturbild som innehåller din hud i ansiktet.

4) Du importerar in ditt huvud i Sculptris, skulpterar om näsan, ögon och öron så att de liknar de på en navi och exporterar tillbaka filen igen.

5) Dags att öppna texturbilden i något bildbehandlingsprogram och måla ditt blå navi hud, använd penslar med hög opacitet

6) Om du har en hel kropp kan du göra samma sak med den, fixa till svans och kroppsproportioner i Sculptris. och måla texturerna i något bildbehandlings program.,

7) Om du har en hel kropp kan det ju vara intressant att animera den, Importera in din hela figur som obj fil och ladda upp den på www.mixamo.com.

8) Lägg till ett skelett och sätt ut punkterna i mixamo

9) Ladda på ett färdigt rörelsemönster i mixamo, tex gangnam style

10) Om man vill spela in sina egna rörelser kan man koppla en kinect till annan gratis programvara och låta eleverna själva göra rörelserna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att rita och måla i datorn

Det finns en rad programvaror för att rita och måla i datorn, min personliga favorit är Corel Painter men smaken är som sagt delad. Jag har valt de tre vanligaste, Corel Painter, Gimp och Photoshop. Om du befinner dig på en skola som inte redan har något bildbehandlingsprogram skulle jag rekommendera att du ber om Photoshop Min personliga favorit är Corel Painter 12 som jag har haft mycket nöje av. Programmet kostar ca 3900 kronor och imiterar olika material som tex vattenfärg eller olja. Ladda ner en 30 dagars testversion här... Näst på tur står GIMP som är ligger under öppen källkod vilket betyder att alla som vill kan jobba med och lägga till nya funktioner i programmet. GIMP är ett mycket kompetent program och helt gratis att använda Ladda ner version 2.8 här... Photoshop är det vanligaste programmet för bildbehandling Ladda ner en 30 dagars testversion här.. .

Intressant gratisprogram för illustration och måla i datorn

  www.krita.org