De svåraste uppgifterna jag ger mina elever är de som är mindre styrda, Under ett konstprojekt med en av mina teknikklasser i kursen Virtuella Miljöer skulle vi skapa en konstutställning och använda oss av Augmented Reality, enda kravet var att eleverna skulle visa sina konstverk med detta medium och att det skulle finnas en djupare mening och en tanke kring varför man skapade just det man valde att skapa. En uppmaning att göra ovanliga saker och välja ovanliga material följde också.
Efter att ha suttit i en datorsal i tre år och jobbat digitalt kände eleverna till en början lite obekväma, vilket också var meningen men sedan så åkte lera, datorskrot, hönsnät och ståltråd fram i en rasande fart. Metoderna för skapande har varierat och jag har genom åren fått in allt från traditionella animationer, 3d figurer, motivlackade mopedkåpor, minecraft objekt, mentos, grafitti och tavlor skapade med potatiskanon som i filmklippet ovan.
Allt har sin charm men tavlan skapad med potatiskanon är nog min speciella favorit,
Vilka problem följer då med att skapa med potatiskanon förutom den lilla frågan kring att det förmodligt lagliga. Vet att de finns lagliga varianter sk effektdämpade potatiskanoner så vi får för husfriden anta att konstnären använde en sådan.
Kommentarer
Skicka en kommentar