Fortsätt till huvudinnehåll

Inspiration Sculptris

Jag lägger upp några exempel på vad man skulle kunna göra med eleverna i Sculptris. De mest av de här bilderna är skapade för ett projekt där vi skulle jobba med filmen "Alice i Underlandet" och skapa egna 3d miljöer och karaktärer i datorn. Här får man också tydligt exempel på vad som händer när eleverna har fått seriös bildundervisning,

När man får frågor som om man måste skulptera in allt och om det inte vore lättare att skugga in visa delar med färg så blir man nästan tårögd, första gången jag har fått den frågan under de tolv år jag har hållit på att undervisa i detta. Det är bara att tacka deras fantastiska bildlärare som gör mitt jobb så mycket roligare och lättare. När man har åtta elever och allting ser ut så här är det både trevligt att gå till jobbet och lätt att sätta betyg.









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att rita och måla i datorn

Det finns en rad programvaror för att rita och måla i datorn, min personliga favorit är Corel Painter men smaken är som sagt delad. Jag har valt de tre vanligaste, Corel Painter, Gimp och Photoshop. Om du befinner dig på en skola som inte redan har något bildbehandlingsprogram skulle jag rekommendera att du ber om Photoshop Min personliga favorit är Corel Painter 12 som jag har haft mycket nöje av. Programmet kostar ca 3900 kronor och imiterar olika material som tex vattenfärg eller olja. Ladda ner en 30 dagars testversion här... Näst på tur står GIMP som är ligger under öppen källkod vilket betyder att alla som vill kan jobba med och lägga till nya funktioner i programmet. GIMP är ett mycket kompetent program och helt gratis att använda Ladda ner version 2.8 här... Photoshop är det vanligaste programmet för bildbehandling Ladda ner en 30 dagars testversion här.. .

Zbrush

ZBrush är ett skulpteringsverktyg som kombinerar 3D/2.5D-modellering, texturering och målning. Verktyget är populärt för detaljarbete på organiska modeller eftersom arbetssättet kan liknas vid att modellera i lera.   Vid arbete med ZBrush bygger man ofta grundmodellen i ett vanligt 3d-modelleringsprogram, som Maya eller 3ds Max , och använder sedan ZBrush för att skulptera detaljerna. Resultatet, som kan ha ökat från några tusen till flera miljoner polygoner , exporteras sedan tillbaka till huvudprogrammet och används som så kallad displacement map .   Man kan även bygga sina modeller från grunden i ZBrush med hjälp av så kallade ZSpheres   Ryan Kingslien  http://www.youtube.com/user/rkingslien/videos Inspiration och intervjuer med olika zbrush artister http://pixologic.com/interview/artist/   Filmer som har använt zbrush   http://pixologic.com/zbrush/industry/movie-vfx/ Tutorials för zbrush http://pixologic.com/zclassroom/hom...

Elevarbeten i Digitalt Skapande och Animation 1