ZBrush är ett skulpteringsverktyg som kombinerar 3D/2.5D-modellering, texturering
och målning. Verktyget är populärt för detaljarbete på organiska
modeller eftersom arbetssättet kan liknas vid att modellera i lera.
Vid arbete med ZBrush bygger man ofta grundmodellen i ett vanligt 3d-modelleringsprogram, som Maya eller 3ds Max, och använder sedan ZBrush för att skulptera detaljerna. Resultatet, som kan ha ökat från några tusen till flera miljoner polygoner, exporteras sedan tillbaka till huvudprogrammet och används som så kallad displacement map.
Man kan även bygga sina modeller från grunden i ZBrush med hjälp av så kallade ZSpheres
Ryan Kingslien
http://www.youtube.com/user/rkingslien/videos
Inspiration och intervjuer med olika zbrush artister
http://pixologic.com/interview/artist/
Filmer som har använt zbrush
http://pixologic.com/zbrush/industry/movie-vfx/
Tutorials för zbrush
http://pixologic.com/zclassroom/homeroom/
zbrush.tutorialspy.com/
https://twitter.com/zbrushth
http://cgpersia.com/?s=zbrush
Kommentarer
Skicka en kommentar