Digitala medier är ett naturligt inslag i musikämnet. Men i bildämnet
finns en större spänning mellan traditionella konstnärliga och digitala
medier. Det visar ny forskning från lärarutbildningen vid Umeå
universitet.
"Det finns spänningar mellan det traditionella bildämnet – där det manuella, handlaget, är viktigt – i förhållande till de föreställningar många lärare har om digitala medier. Historiskt har rädsla för ny teknik och nya medier alltid funnits, tills man har lärt sig att använda det nya för sina egna syften. Han tar fotografiet som exempel: när det kom hatades det av konstnärerna, som ansåg att det tog bort allt det själsliga och uttrycksfulla. Men efter att först ha varit ifrågasatt blev det så småningom erkänt konstnärligt"
Artikel från lärarnas nyheter
"Det finns spänningar mellan det traditionella bildämnet – där det manuella, handlaget, är viktigt – i förhållande till de föreställningar många lärare har om digitala medier. Historiskt har rädsla för ny teknik och nya medier alltid funnits, tills man har lärt sig att använda det nya för sina egna syften. Han tar fotografiet som exempel: när det kom hatades det av konstnärerna, som ansåg att det tog bort allt det själsliga och uttrycksfulla. Men efter att först ha varit ifrågasatt blev det så småningom erkänt konstnärligt"
Artikel från lärarnas nyheter
Kommentarer
Skicka en kommentar