Fortsätt till huvudinnehåll

Vernissage med Augmented Reality

Har befunnit mig i Esteternas eget hus i över 10 år och varje år har det alltid varit vernissager och slututställningar för de elever som går sista året på bild och form. Redan tredje året kändes det som man kan konceptet. Lite cider och salta pinnar och ungefär samma tavlor och skulpturer, mest tavlor med ungefär samma motiv, tonårsångest i olika former, upphängda och presenterade på samma sätt varje gång, och inte så mycket mer publik än de närmast sörjande. En del riktigt bra saker som förtjänar en större publik och en större spridning.

Om vi kan enas om att bild handlar om kommunikation så är ju tråkigt om man inte får kommunicera och visa upp sina verk för så många som möjligt.

Jag har tidigare fuskat i att använda Augmented Reality och låtit eleverna använda det som ett hjälpmedel när de ska redovisa olika projekt för klassen men inte hittat någon bra gratis programvara för de syften som eleverna har behövt det till. Det finns en enorm potential med att jobba med Augmented Reality som utställningsmetod och presentationsmetod.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att rita och måla i datorn

Det finns en rad programvaror för att rita och måla i datorn, min personliga favorit är Corel Painter men smaken är som sagt delad. Jag har valt de tre vanligaste, Corel Painter, Gimp och Photoshop. Om du befinner dig på en skola som inte redan har något bildbehandlingsprogram skulle jag rekommendera att du ber om Photoshop Min personliga favorit är Corel Painter 12 som jag har haft mycket nöje av. Programmet kostar ca 3900 kronor och imiterar olika material som tex vattenfärg eller olja. Ladda ner en 30 dagars testversion här... Näst på tur står GIMP som är ligger under öppen källkod vilket betyder att alla som vill kan jobba med och lägga till nya funktioner i programmet. GIMP är ett mycket kompetent program och helt gratis att använda Ladda ner version 2.8 här... Photoshop är det vanligaste programmet för bildbehandling Ladda ner en 30 dagars testversion här.. .

Zbrush

ZBrush är ett skulpteringsverktyg som kombinerar 3D/2.5D-modellering, texturering och målning. Verktyget är populärt för detaljarbete på organiska modeller eftersom arbetssättet kan liknas vid att modellera i lera.   Vid arbete med ZBrush bygger man ofta grundmodellen i ett vanligt 3d-modelleringsprogram, som Maya eller 3ds Max , och använder sedan ZBrush för att skulptera detaljerna. Resultatet, som kan ha ökat från några tusen till flera miljoner polygoner , exporteras sedan tillbaka till huvudprogrammet och används som så kallad displacement map .   Man kan även bygga sina modeller från grunden i ZBrush med hjälp av så kallade ZSpheres   Ryan Kingslien  http://www.youtube.com/user/rkingslien/videos Inspiration och intervjuer med olika zbrush artister http://pixologic.com/interview/artist/   Filmer som har använt zbrush   http://pixologic.com/zbrush/industry/movie-vfx/ Tutorials för zbrush http://pixologic.com/zclassroom/hom...

Elevarbeten i Digitalt Skapande och Animation 1