Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Fantastiska gatukonstmålningar i 3d

3d gatukonst är också känt som 3d kritkonst och är tvådimensionell konst ritad direkt på gatan  som ger en 3 dimensionell illusion när det betraktas från ett visst perspektiv. Besök Edgar Muellers hemsida Besök Manfred Staders hemsida Besök Eduardo Roleros hemsida   Besök Julian Beevers hemsida Besök Kurt Wenners hemsida

www.gatukonstkartan.se

Ett intressant tävlingsbidrag från tävlingen webbstjärnan som vill hjälpa till att synliggöra gatukonsten i Sverige. Hjälp gärna till för att fylla på material som du hittar eller skapar Läs mer på Di rektpress

I Moderna Museets samlingar.

Guide till att skapa dig själv som en Navi ur filmen Avatar

Med lite kreativitet och tid kan du åstadkomma fantastiska saker tillsammans med dina elever, Ett punkt som jag jobbar på att implementera i min undervisning är att eleverna skall skapa en digital kopia av sig själva i 3d som Navis ur filmen Avatar. Science Fiction och det går inte säger skeptikerna, det blir för dyrt, hur får du tag i den utrustning du behöver. Frågorna hopar sig. Det här kan jag väl ändå inte göra i en fjärdeklass ? men eleverna håller ju på med färgcirklar och akryltroll. Det du behöver är tre saker, tid, tålamod och gratis programvara. Jag har redan talat om och lagt upp länkar till programvaran, 123D Catch och Sculptris. För att underlätta har jag valt att bara göra huvudet, men hela kroppen skulle fungera lika bra det blir bara lite knöligare om man vi ha bra kvalite på hela modellen när man fotar den. 1) Du tar 9 bilder av ditt huvud i 360 grader lite överlappning mellan varje bild. (ju färre bilder du lyckas använda ju lättare blir det att måla di

Autodesk 123D

www.123dapp.com

Google Arts Project

http://www.google.com/culturalinstitute/artists?projectId=art-project

Skärmen ännu inte självklar

Digitala medier är ett naturligt inslag i musikämnet. Men i bildämnet finns en större spänning mellan traditionella konstnärliga och digitala medier. Det visar ny forskning från lärarutbildningen vid Umeå universitet.  " Det finns spänningar  mellan det traditionella bildämnet – där det manuella, handlaget, är viktigt – i förhållande till de föreställningar många lärare har om digitala medier. Historiskt har rädsla för ny teknik och nya medier alltid funnits, tills man har lärt sig att använda det nya för sina egna syften. Han tar fotografiet som exempel: när det kom hatades det av konstnärerna, som ansåg att det tog bort allt det själsliga och uttrycksfulla. Men efter att först ha varit ifrågasatt blev det så småningom erkänt konstnärligt" Artikel från lärarnas nyheter