Fortsätt till huvudinnehåll

En ny säsong av Work of Art har startat på svtplay.se

En ny säsong av Work of Art har startat på svtplay.se och kan väl närmast beskrivas som en idol tävling för konstnärer, komplett med med utröstningar och jury fast utan Alexander Bard. Det skulle förvisso inte förvåna mig om han och Ernst Billgren skulle dyka  upp i en svensk variant så småningom, kanske Pål Hollender också finns med på ett hörn, den som lever får se.



Jag tror att programmet kommer hjälpa till att skapa ett lite större intresse för bildämnet i skolan och kanske hjälpa till att höja dess status på gymnasiet, tro mig jag har sett det med egna ögon och de som är duktigast hittar du inte på estetiska programmets bild och form inriktning, även om det finns lysande undantag utan på tekniska och naturvetenskapliga program eftersom man inte riktigt vågar av rädsla för hur man kommer uppfattas och man vill ha en större behörighet till högskolan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att rita och måla i datorn

Det finns en rad programvaror för att rita och måla i datorn, min personliga favorit är Corel Painter men smaken är som sagt delad. Jag har valt de tre vanligaste, Corel Painter, Gimp och Photoshop. Om du befinner dig på en skola som inte redan har något bildbehandlingsprogram skulle jag rekommendera att du ber om Photoshop Min personliga favorit är Corel Painter 12 som jag har haft mycket nöje av. Programmet kostar ca 3900 kronor och imiterar olika material som tex vattenfärg eller olja. Ladda ner en 30 dagars testversion här... Näst på tur står GIMP som är ligger under öppen källkod vilket betyder att alla som vill kan jobba med och lägga till nya funktioner i programmet. GIMP är ett mycket kompetent program och helt gratis att använda Ladda ner version 2.8 här... Photoshop är det vanligaste programmet för bildbehandling Ladda ner en 30 dagars testversion här.. .

Zbrush

ZBrush är ett skulpteringsverktyg som kombinerar 3D/2.5D-modellering, texturering och målning. Verktyget är populärt för detaljarbete på organiska modeller eftersom arbetssättet kan liknas vid att modellera i lera.   Vid arbete med ZBrush bygger man ofta grundmodellen i ett vanligt 3d-modelleringsprogram, som Maya eller 3ds Max , och använder sedan ZBrush för att skulptera detaljerna. Resultatet, som kan ha ökat från några tusen till flera miljoner polygoner , exporteras sedan tillbaka till huvudprogrammet och används som så kallad displacement map .   Man kan även bygga sina modeller från grunden i ZBrush med hjälp av så kallade ZSpheres   Ryan Kingslien  http://www.youtube.com/user/rkingslien/videos Inspiration och intervjuer med olika zbrush artister http://pixologic.com/interview/artist/   Filmer som har använt zbrush   http://pixologic.com/zbrush/industry/movie-vfx/ Tutorials för zbrush http://pixologic.com/zclassroom/hom...

Elevarbeten i Digitalt Skapande och Animation 1